Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Ďalší úspešný hackathon má svojich víťazov: Banskobystrický samosprávny kraj našiel riešenie na digitalizáciu a zefektívnenie svojho úradu

Úspešný projekt Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Hacknime.to, zavítal počas 10. a 11. mája do Banskej Bystrice. Hackathonu s názvom Digitálny a efektívny úrad bez papiera sa zúčastnilo 10 súťažných tímov, ktoré počas 36 hodín hľadali možnosti, ako digitálnou inováciou odbremeniť zamestnancov úradu od zbytočných papierovačiek.

„V kontexte Indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti, známeho ako DESI, majú Hackathony obzvlášť dôležité miesto. DESI je nástroj, ktorý nám pomáha merať pokrok v oblasti digitálnej transformácie v Európskej únii a úspešné Hackathony prispievajú k tomuto pokroku tým, že podporujú inovácie aj digitálne kompetencie. Pomáhajú nám vybudovať dynamické a konkurencieschopné digitálne prostredie, ktoré posúva našu spoločnosť vpred. Na Slovensku existuje komunita ľudí, ktorí svojim know-how dokáže pomôcť v digitalizácii štátnej a verejnej správy. A táto komunita je naozaj rôznorodá. Napríklad, hackathonu v Banskej Bystrici sa zúčastnilo 10 tímov všetkých vekových kategórií. Rozdiel medzi najmladším a najstarším účastníkom bol takmer 60 rokov,“ povedal štátny tajomník ministerstva investícií Ivan Ivančin, ktorý podujatie aj slávnostne otváral.

Vlastníkom témy hackathonu je Banskobystrický samosprávny kraj, ktorý doposiaľ nedisponoval štandardizovaným systémom na tvorbu a správu dokumentov. Tých na Úrade vzniká veľké množstvo a nový systém by zamestnancov mohol od rutinných činností odbremeniť. Cieľom hackathonu financovanom z Plánu obnovy a odolnosti SR, bolo navrhnúť inovatívny systém, ktorý zefektívni tvorbu, správu a sledovanie životného cyklu dokumentov s rešpektovaním procesov a zákonov v prostredí samosprávneho kraja. Počas uplynulého víkendu sa tento problém snažilo vyriešiť dokopy až 32 účastníkov.

Po prvý raz sa konalo aj online hlasovanie publika, ktorého výsledky sa zhodovali aj s hodnotením poroty. Víťazstvo, výhru vo výške 3000 eur si odniesla skupina študentov “Lwíčkovci.” Predstavili efektívne code-ready riešenie, ktoré využíva moderné, otestované technológie s pridaním umelej inteligencie na zaručenie čo najlepšej používateľskej skúsenosti. Riešenie prezentuje aplikáciu na spracovanie a organizáciu dokumentov, odstránenia nadbytočného množstva emailov a na zjednodušenie vytvárania zmlúv a normatívnych aktov pomocou šablón. „Z výhry sa tešíme, no musíme uznať, že proces vôbec nebol jednoduchý. Počas 36 hodín hackovania sme si prešli rôznymi štádiami a nezhodami, no sme radi, že sme sa nevzdali a nakoniec prišli s riešením, ktoré bolo ocenené porotou aj divákmi. Konkurencia bola silná a o to lepší pocit si z prvého miesta odnášame,” vyjadril sa kapitán tímu Adam Tížik.

Druhé miesto obsadil tím “Qubrio”, ktorý sa na výhernom pódiu umiestnil v rámci projektu Hacknime.to už po druhýkrát. Ich riešenie spočívalo v predstavení DMS systému postavenom na špecializovanom low-code prístupe. Tento systém dokáže zjednodušiť proces správy dokumentov a vďaka umelej inteligencii asistuje pri vyhľadávaní šablón.

Na treťom mieste sa umiestnil tím “Autisti”, zložený z troch stredoškolákov. Na hackathone pripravili návrh softvéru, ktorý pomocou vnútornej analýzy dokumentov dokáže efektívne, spoľahlivo a rýchlo naviesť používateľov k hľadanej informácii. Bonusom je urýchlenie procesu schvaľovania zmlúv na základe inovatívneho spôsobu ich distribuovania medzi jednotlivými oddeleniami.

Hackathony prinášajú zmeny vo verejnej správe. Proces digitalizácie prostredníctvom hackathonov začína víťaznou a ocenenou ideou na podujatí a pokračuje časovo a technicky náročnejšou implementáciou, na ktorú sú vyhradené finančné prostriedky vo výške až 100 000 eur bez DPH. Úspešnosť tohto projektu demonštrujú aktuálne realizované projekty. Príkladom je minuloročný hackathon s témou Digitálne dvojča mesta Prešov, kde víťazný tím vyhral aj následné verejné obstarávanie, či jedno z prvých podujatí s názvom Moje dáta, kde bol jeden zo súťažných tímov – Wezeo dokonca oslovený na spoluprácu v rámci iného MIRRI SR projektu, ktorý riešil podobnú problematiku.

Deviaty zo série osemnástich hackathonov Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky sa v júni opäť presunie do Bratislavy. Téma „Vzorové súťažné podklady a vzorové všeobecné obchodné podmienky”, ktorej vlastníkom je Úrad pre verejné obstarávanie sa bude konať 21 – 22. júna. Úlohou tímov bude nájsť digitálne riešenie zamerané na automatizované vyhľadávanie vzorových súťažných podkladov a všeobecných obchodných podmienok. Pre viac informácií sledujte web projektu hacknime.to.