Slovenskí mladí inovátori opäť ukázali, že digitalizácia vie byť zábavná, rýchla a praktická. Finále projektu Hacknime.to prinieslo nápady, ktoré môžu zmeniť spôsob, akým štát hľadá nových zamestnancov. Posledný hackathon s témou „Výberové konania Smart“ spojil študentov, vývojárov a kreatívcov s jediným cieľom – vylepšiť Slovensko.
Finálový hackathon uzavrel trojročný príbeh projektu Hacknime.to. Počas dvoch dní, 10. a 11. októbra, sa v bratislavskom Unicorneri stretli desiatky mladých programátorov, dizajnérov a študentov, aby hľadali spôsob, ako zmodernizovať proces výberových konaní vo verejnej správe. Ich úlohou bolo navrhnúť funkčnú webovú aplikáciu, ktorá digitalizuje písomnú aj ústnu časť testovania a zároveň rešpektuje zákonné postupy. Podujatie pripravilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) s podporou Plánu obnovy a odolnosti SR.
„Digitalizácia výberových konaní je dôležitý krok smerom k transparentnejšej a rýchlejšej verejnej správe. Hackathony ako Hacknime.to ukazujú, že aj mladí ľudia vedia prichádzať s riešeniami, ktoré majú reálny spoločenský dopad. Vážim si ich energiu a chuť posúvať Slovensko dopredu,“ uviedol štátny tajomník MIRRI SR Radomír Šalitroš.
Hacknime.to počas svojich tématických hackathonov precestoval viaceré regióny Slovenska a v priebehu niekoľkých rokov priniesol sériu podujatí zameraných na rôzne výzvy – od boja proti dezinformáciám, cez digitálne služby pre seniorov až po riešenia pre mestské systémy a registre. Hackathony slúžili nielen na generovanie prototypov, ale aj na zapojenie miestnych komunít, overenie nápadov v praxi a následnú podporu implementácie s možnosťou čerpania vývoja vybraných riešení. Vďaka tomuto formátu vznikli nápady, ktoré sa ďalej rozpracovali v implementačnej fáze a priniesli konkrétne prínosy pre obce, mestské časti a štátne inštitúcie.
Do finálového hackathonu sa zapojilo desať tímov, ktoré mali na vytvorenie funkčného prototypu 36 hodín. Odborná porota zložená zo zástupcov MIRRI SR a externých expertov vybrala tri najlepšie riešenia a udelila aj dve ceny poroty pre stredoškolské tímy. Víťazné riešenia rozdelili finančnú odmenu vo výške 6 000 eur.
Víťazom sa stal tím Origami, ktorý získal finančnú odmenu 3 000 eur za riešenie „e-výberko“. Aplikácia digitalizuje a automatizuje celý proces výberového konania – vrátane automatického vyhodnocovania testov, čo prináša zníženie časovej náročnosti, menej chýb a väčšiu transparentnosť a jednotný postup pri výbere zamestnancov. „Náš tím vznikol priamo na hackathone v Banskej Bystrici, kam som prišiel sám. Začalo ma to veľmi baviť a páči sa mi, akí šikovní ľudia sa tu stretávajú. Je mi aj trochu ľúto, že sa dnes takto vidíme poslednýkrát. Verím, že sa nám tento projekt podarí pretaviť do skutočnosti a pomôžeme tak nášmu malebnému digitálnemu Slovensku,” povedal pri preberaní výhry kapitán tímu Adam Jankech.
Druhé miesto a odmenu 2 000 eur získal tím Lwíčkovci, tretie miesto s odmenou 1 000 eur patrí tímu KAVO.WAR. Porota tiež po prvýkrát udelila ceny poroty dvom stredoškolským tímom – NoFlowCharts a The Lord of the Hats, čo dokumentuje rastúci potenciál mladých talentov v oblasti digitálnych inovácií.
Projekt Hacknime.to po takmer troch rokoch ukončil prvú fázu organizácie hackathonov. Nápady z podujatí sa posúvajú do praxe – vlastníci tém majú k dispozícii až 100 000 eur na ich ďalší rozvoj a implementáciu. Iniciatívu realizuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR v spolupráci s Campus Innovation Hub s cieľom podporiť technologickú komunitu pri zlepšovaní procesov verejnej správy a digitálnych služieb. Projekt je financovaný z Plánu obnovy a odolnosti SR, viac informácií je dostupných na webe Hacknime.to.