Projekt inovatívnych hackathonov Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR má svojich víťazov. Opäť prilákal množstvo odborníkov a nadšencov z IT sféry, aby pomohli zefektívniť procesy verejnej správy. V bratislavskom Binariu tímy počas 12. a 13. apríla vymýšľali riešenia hackathonu na tému ,,Registre kultúrnych subjektov”. Tri víťazné tímy získali aj finančnú odmenu, spolu vo výške 6000 eur.
Siedmy hackathon bol venovaný téme registrov kultúrnych subjektov, ktorej vlastníkom je Ministerstvo kultúry SR. Dohromady 10 tímov z celého Slovenska pracovalo na spôsoboch, akými by Ministerstvo kultúry mohlo dôsledne identifikovať a evidovať všetky právnické osoby pôsobiace v kultúrnom a kreatívnom priemysle a následne prijímať opatrenia zamerané na celý sektor.
„Hackathon je jedinečnou príležitosťou pre programátorov, ale aj študentov a nadšencov IT odboru pomôcť Slovensku posunúť sa zasa o krok vpred. Teší ma, že i vďaka nášmu projektu dostávajú mladí šikovní ľudia priestor ukázať a využiť svoj potenciál. Verejná správa potrebuje čo najviac efektívnych digitálnych riešení, z ktorých potom profituje celá spoločnosť,“ povedal štátny tajomník Ivan Ivančin.
Riešenie vytvorené na hackathone financovanom z Plánu obnovy a odolnosti SR, má dopomôcť k tomu, aby sa na Ministerstve, a postupne aj v ďalších inštitúciách, robili rozhodnutia podložené kvalitnými dátami a analýzami.
Víťazný tím Sofity navrhol platformu, ktorá využíva umelú inteligenciu a ponúka automatizované riadenie a aktualizáciu registrov. Dokáže rozpoznávať údaje z PDF súborov a automaticky vďaka nim vyplniť formulár subjektu. Medzi funkcionality platformy patria návrhy štruktúry registrov na základe popisu, zaraďovanie subjektov do registrov alebo mapovanie údajov pri importoch. Tím si zároveň odniesol výhru vo výške 3000 eur. ,,Oceňujeme, že už zadanie bolo detailne a analyticky rozpracované. Počas celého procesu vymýšľania riešenia sme úzko spolupracovali s mentormi, ktorí nám poskytli vecné odpovede, vďaka ktorým sme boli schopní vymyslieť funkčné riešenie. Myslím si, že k výhre nám dopomohli práve skúsenosti z minulého hackathonu,“ zhodnotila kapitánka tímu Tetiana Zatykian.
Druhé miesto obsadil tím Argon. Kapitánka tímu, Michaela Vavrová sa do riešenia výziev hackathonov zapojila už po piatykrát. Spoločne predstavili riešenie, ktoré zabezpečuje jednoduché vytváranie registrov skrz dva systémy: web pre verejnosť a aplikáciu pre samotné ministerstvo. Web slúži na to, aby sa verejnosť vedela zaregistrovať cez svoje vlastné profily a vytvoriť si register z dostupných šablón. Registre sa rozdeľujú do kategórií, sú odlíšené číslami pre špecifický register a tagmi, ktoré umožňujú jednoduché filtrovanie registrov. V aplikácii je následne možné filtrovať tie kategórie, ktorým je potrebné odoslať informácie a následne ich aj priamo odoslať.
Tretie miesto si odniesol tím s názvom K3, ktorý počas hackathonu navrhol systém s názvom ,,All you need is 1”. Systém je založený na open source riešení s minimálnou redundanciou, ktorého cieľom je zamestnancom čo najviac uľahčiť prácu.
Dôležitou súčasťou hackathonov je i odborná porota. Víťazné riešenia tentokrát vyberali Vladimír Raučina – produktový manažér MIRRI SR, Andrej Kučera – IT analytik ministerstva kultúry, Martin Chovan – manažér IT projektov ministerstva kultúry, Tomáš Ludwig – UX expert, JABONO s.r.o. a Štefan Černý – hlavný IT architekt Úradu vlády SR.
Siedmym hackathonom sa projekt Hacknime.to ani zďaleka nekončí. Plánovaných je ešte 10 ďalších hackathonov, pričom ten najbližší už 10. a 11. mája zavíta do Banskej Bystrice. Tímy zložené z IT špecialistov a odborníkov budú hľadať spôsob, akým dokážu digitalizovať prácu úradu Banskobystrického samosprávneho kraja.