Cez víkend sa v bratislavských priestoroch Simplicity (SKY PARK Offices) uskutočnil hackathon zameraný na zefektívnenie energetického hospodárenia v mestskej časti Ružinov. Podujatie bolo posledným zo série organizovanej Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) pod značkou Hacknime.to a prinieslo nielen zaujímavé technické riešenia, ale aj silný impulz pre pokračovanie v digitálnej transformácii verejnej správy.
„Účastníci hackathonov naprieč celým Slovenskom opakovane dokazujú, že naša krajina má silný inovačný potenciál. Veľmi ma teší, že riešenia, ktoré na týchto podujatiach vznikajú, majú praktické využitie v samosprávach a reálne zlepšujú fungovanie verejných služieb. Aj keď som do ‚vlaku hackathonov‘ nastúpil až v cieľovej stanici, veľmi jasne vnímam, akú veľkú pridanú hodnotu tento projekt priniesol. Vytvorila sa okolo neho silná komunita angažovaných ľudí, v ktorej spolupracujú študenti, výskumníci, startupy, technologické firmy aj univerzity,“ uviedol štátny tajomník MIRRI SR pre informatizáciu Radoslav Štefánek.
Cieľ posledného, osemnásteho hackathonu sa zameriaval na využitie digitálneho dvojčaťa na zvýšenie efektivity prevádzky budov v správe samosprávy. Týkalo sa to najmä budovy miestneho úradu, no ambíciou je postupne rozšíriť výsledné riešenie aj na ďalšie objekty.
„Väčšina z nás, ktorí pôsobíme vo verejnej správe, fungujeme v približne 50-ročných budovách. Vízia Ružinova sa však netýka len budovy miestneho úradu. Ak nám tento projekt vyjde, chceli by sme ho aplikovať do každej jednej škôlky, domova dôchodcov, domu kultúry, skrátka do všetkých z asi 150 odberných energetických miest, ktoré patria pod našu správu,” vysvetlil plány MČ Ružinov starosta Martin Chren.
Počas intenzívneho 36-hodinového maratónu pracovalo 12 tímov na vlastných návrhoch, ktoré následne predstavili odbornej porote. Hodnotenie bolo náročné, keďže viaceré tímy prišli s profesionálne pripravenými konceptmi.
Víťazom hackathonu sa stal tím I2M, ktorý zaujal svojím komplexným a technicky vyspelým riešením. Vytvoril škálovateľné open-source riešenie postavené na Lakehouse architektúre. Systém slúži na inteligentný zber, čistenie, spracovanie a analýzu dát z IoT zariadení. Poskytuje robustné možnosti vizualizácie, prediktívnej analytiky a zároveň podporuje energetickú efektívnosť a automatizáciu budov.
Druhé miesto si vybojoval tím Pucwoll, ktorý zaujal prepojením hardvéru a softvéru do uceleného systému. Predstavil vlastné riešenie kombinujúce IoT senzory, hardvér s názvom Hackbox a inteligentnú webovú aplikáciu. Systém sleduje využitie priestorov, kvalitu ovzdušia a energetickú spotrebu, pričom navrhuje optimalizačné opatrenia. Vďaka svojej škálovateľnosti je vhodný na využitie aj v ďalších verejných objektoch.
Na treťom mieste sa umiestnil tím KAVO.WAR, ktorý bodoval s prepracovaným interaktívnym 3D modelom miestneho úradu. Tento digitálny dvojník umožňuje v reálnom čase monitorovať energetickú spotrebu, osvetlenie, teplotu či stav zariadení, a v prípade potreby aj okamžite reagovať. Riešenie je postavené na open-source platforme, čo zaručuje jeho flexibilitu a ľahkú rozšíriteľnosť.
Zástupcovia organizátorov aj partneri projektu sa zhodli na tom, že ide o úspešné ukončenie série podujatí, ktoré odštartovali v roku 2022. „Ďakujem všetkým, ktorí sa podieľali na tom, aby projekt Hacknime.to priniesol svoje výsledky. Za seba môžem povedať, že určite budeme hľadať spôsob, ako by mohla prinajmenšom podobná iniciatíva pokračovať aj naďalej. Slovensko má na to, aby bolo digitálnym lídrom. Preto musíme naďalej podporovať kreativitu a odvahu tvoriť nové technologické riešenia,“ povedal štátny tajomník MIRRI SR Štefánek.
Aj keď posledný hackathon zo série Hacknime.to máme za sebou, samotný projekt tým nekončí. Víťazné riešenia totiž nezostávajú ležať v šuplíku, práve naopak. Každý vlastník témy má k dispozícii až 100 000 eur z Plánu obnovy a odolnosti SR na to, aby mohol víťazné riešenie ďalej rozvíjať a zaviesť ho do praxe. Už dnes funguje v reálnych podmienkach päť projektov, ktoré vznikli práve počas týchto podujatí. Prečítať si o nich, ako aj o tých nadchádzajúcich, môžete na stránke hacknime.to.