Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Richard Raši dnes prijal pozvanie na snem Združenia miest a obcí Sobranského regiónu (ZMO Sobrance). Na stretnutí so zástupcami samospráv predstavil aktuálne kroky vlády a rezortu na podporu najmenej rozvinutých okresov a zlepšenie infraštruktúry.
„Som rád, že môžeme byť súčasťou stretnutí s regionálnymi zástupcami, aby sme osobne vypočuli ich potreby a riešili problémy, s ktorými sa v praxi stretávajú. Ako vláda plníme náš sľub nevládnuť len z Bratislavy, ale aktívne chodiť priamo do regiónov,“ povedal Richard Raši a zdôraznil, že ministerstvo sa zameriava nielen na zber informácií, ale aj na prinášanie konkrétnych finančných zdrojov a projektov pre regionálny rozvoj.
Projektom na zlepšenie životnej úrovne a odľahčenie samospráv, ktorý nedávno schválila vláda, je aj 21 centier zdieľaných služieb. Jedno také vznikne aj v Sobranciach.
„Na zriadenie centra získajú Sobrance 1 milión eur. Peniaze na zriadenie kancelárií poskytne Ministerstvo vnútra SR z Plánu obnovy a odolnosti SR a prostriedky na personálne kapacity zabezpečí Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR vďaka eurofondovej výzve,“ uviedol Raši.
Štátny tajomník ministerstva investícií Michal Kaliňák doplnil, že samosprávy sa samé rozhodnú, aké pracovné pozície sa v týchto centrách obsadia. „Či už účtovníčka, mzdárka, právnik či expert na obstarávanie alebo projektový manažér a iné. Tak dajú expertov pod jednu strechu a tí budú robiť servis pre celý okres.“
Minister investícií zároveň poukázal na jeden príklad dobrej praxe. „Starosta obce Becherov vedie spoločnú úradovňu pre 84 obcí v okrese Bardejov. Týchto 84 obcí v okrese využíva čiastočné služby a 75 obcí z nich využíva kompletný servis spoločnej úradovne. To znamená, že majú účtovníctvo, mzdy, verejné obstarávania vždy perfektné, lebo ich robia profesionáli pre všetky obce. A teraz máme možnosť využiť európske peniaze na to, aby každá obec poskytovala rovnako kvalitný servis, ktorý zo zákona poskytovať musí za európske peniaze a v špičkovej kvalite.“
Eurofondy z predchádzajúceho programového obdobia podporili v okrese Sobrance 115 projektov sumou takmer 56 miliónov eur a podpora pokračuje aj v rámci nových eurofondov. „Za rok vo vláde sme do regiónov poslali viac ako 1,5 miliardy eur v rámci integrovaných územných investícií, čo sú prostriedky, o ktorých využití rozhodujú samosprávy priamo,“ skonštatoval Raši a dodal, že zlepšenie podmienok pre starostov a primátorov priniesla aj novela zákona o verejnom obstarávaní či novela zákona o eurofondoch z dielne rezortu.
MIRRI SR tiež pracuje na novele zákona o najmenej rozvinutých okresoch a mení ich na prioritné okresy, pri ktorých nebude vychádzať len z nezamestnanosti, ale aj z iných ukazovateľov.
V Pláne rozvoja najmenej rozvinutého okresu Sobrance na roky 2022-2026 bol schválený predpokladaný rozpočet 2,3 milióna eur. „To sú peniaze, ktoré idú na aktivity, o ktorých si rozhodujú samosprávy. V rokoch 2022 až 2024 bolo v okrese podporených 22 projektov a iba v tomto roku sme podporili projekty s alokáciou bezmála 800-tisíc eur, ktorá sa takmer celá vyčerpala,“ informoval šéf rezortu.
V záujme ministerstva investícií je tiež podpora ďalšieho aspektu hospodárstva a ekonomiky a tým sú sociálne podniky. „Druhá polovica januára a február budú v každom kraji venované podpore sociálnej ekonomiky a sociálnych podnikov. Preto sme diskutovali aj o tom, akým spôsobom vieme podporiť sociálne podniky. Napríklad tak, že v nich môžu pracovať zruční robotníci či údržbári tak, aby robili robotu pre viacero samospráv a pre ľudí na úrovni okresu,“ informoval o plánoch rezortu štátny tajomník MIRRI SR Michal Kaliňák.
„Sme jediné mesto v regióne a berieme to veľmi, veľmi zodpovedne. Ale zase na druhej strane ani my ako mesto nevieme fungovať bez obcí, ktoré sú v regióne. A toto si musíme naplno uvedomiť a prijať pomocnú ruku od ministerstva investícií. Máme pripravené priestory a vieme pripraviť centrum zdieľaných služieb, ktoré budú občania pre svoje potreby vyhľadávať,“ uzavrel primátor Sobraniec Ján Sklár.