Trh práce sa stal v období digitálnej transformácie jedným zo zraniteľných miest európskej, ale aj slovenskej ekonomiky. Moderné technológie sa vyvíjajú tak rýchlo, že krajiny a trhy práce na to nie sú schopné reagovať. Firmy začínajú mať problém s dobre pripravenými pracovníkmi. Peniaze z Európskej únie treba využiť na preškolenie vysokoškolsky vzdelaných ľudí s nezodpovedajúcim uplatnením. Uviedol to podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini v rámci konferencie Americkej obchodnej komory v SR a Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku o zručnostiach 4.0, ktorá sa dnes koná v Bratislave.
„Neustály tlak na inovácie, robotizáciu a digitalizáciu pracovného prostredia so sebou prináša nové výzvy – je to najmä stále vyššia úroveň kvalifikačných požiadaviek pracovníkov a zamestnancov v mnohých profesiách,” upozornil podpredseda vlády.
Ako dodal, podľa štúdií, ktoré vypracovala Európska komisia, 70 miliónov Európanov nemá primerané zručnosti v oblasti čítania a písania a ešte viac je tých, ktorí majú slabé matematické a digitálne zručnosti, čím sa pre nich zvyšuje riziko nezamestnanosti, chudoby a sociálneho vylúčenia. „A paradoxne oproti tomuto číslu až 40 % zamestnávateľov v Európe hlási, že na zabezpečenie rastu výroby a inovácií nedokážu nájsť uchádzačov s potrebnými zručnosťami,” povedal Pellegrini.
Podpredseda vlády Pellegrini konštatoval, že pre vládu je v európskom a globálnom kontexte nevyhnutné zamerať sa na účinné opatrenia zlepšujúce zvyšovanie potrebných zručností občanov. „Musíme sa posunúť z diskusií, ktoré sú ohraničené volebným obdobím štyroch rokov na diskusie, ktoré súvisia s budúcnosťou Slovenska o 20 až 30 rokov. Slovenská republika sa musí začať systematicky pripravovať na digitálnu revolúciu, ktorej čelíme a včasná analýza a príprava môže zmeniť riziká v príležitosti,” dodal.
Pellegrini zároveň avizoval spoločné rokovanie predstaviteľov ministerstiev školstva, práce a Zastúpenia Euróspkej komisie na Slovensku o tom, ako zmeniť existujúce európske programy nastavené na niekoľko rokov dopredu a flexibilne presmerovať prostriedky aj na túto skupinu ľudí. Pellegrini je presvedčený, že pripravovaná reforma školstva bude musieť stavať najmä na flexibilite. Zadefinovať treba podľa neho už len rámec, nie obsah a školám a učiteľom dať slobodu, aby vedeli reagovať na potreby praxe bez nutnosti zmien zákonov a metodík.