Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Posledný odpočet aktualizovanej Národnej stratégie regionálneho rozvoja za rok 2020 poukazuje na premrhané šance minulých rokov

Vláda dnes prerokovala informatívny materiál s názvom „Správa o realizácii priorít a cieľov Aktualizovanej Národnej stratégie regionálneho rozvoja Slovenskej republiky za rok 2020“, ktorú na rokovanie vlády predložila ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová.

Predkladaná správa vyhodnocuje stav napĺňania jednotlivých cieľov Aktualizovanej národnej stratégie regionálneho rozvoja, ktoré boli stanovené v roku 2014 v súvislosti so záväzkami Slovenskej republiky v rámci plánu Európa 2020 na národnej úrovni ako aj na úrovni samosprávnych krajov. Podkladom pre vyhodnotenie boli štatistické údaje na národnej a krajskej úrovni, relevantné výstupy analytických centier a informácie poskytnuté samosprávnymi krajmi.

Správa poukazuje na pretrvávajúce rozdiely medzi regiónmi. Samosprávne kraje sa zoskupujú do troch skupín: Bratislava, skupina štyroch krajov západného a severu stredného Slovenska a skupina dvoch krajov východného Slovenska spolu s juhom stredného Slovenska, kde sa nachádzajú najmenej rozvinuté okresy.

Demografický vývoj, vývoj indikátorov trhu práce, sociálne indikátory, ako aj produkcia odpadov a ich spracovanie, súvisia práve so stavom hospodárskej rozvinutosti krajov a okresov. Na základe hodnotenia roku 2020, ako aj predchádzajúcich rokov, je zrejmé, že zatiaľ čo väčšina cieľov stanovených samosprávnymi krajmi sa v roku 2020 dosiahla, často z dôvodu ich nízkej ambicióznosti, väčšinu cieľov na národnej úrovni sa dosiahnuť nepodarilo.

Odporúčania správy súvisia s príčinami regionálnych rozdielov a vychádzajú jednak z medzinárodných skúseností a jednak zo súčasnej situácie, v ktorej sa Slovensko nachádza, poznamenanej pandémiou, nástupom hospodárskej recesie, negatívnymi demografickými prognózami a obrovskými technologickými zmenami. V posledných rokoch čoraz viac vplývajú na regionálny rozvoj trendy ako globalizácia, digitalizácia, technologické inovácie, meniaci sa charakter práce, demografické zmeny, ale aj zmeny v životnom prostredí či iné. V súčasnosti máme jedinečnú možnosť využiť dostatok európskych zdrojov na nové výzvy v prospech našej krajiny a zvýšiť tak ekonomickú výkonnosť, konkurencieschopnosť a rozvoj inovácií v regiónoch.

„Úspech slovenskej ekonomiky roky stál na lacnej pracovnej sile. Extenzitné zdroje sa na Slovensku míňajú, už nedokážeme vyrábať rýchlejšie a viac, preto potrebujeme nastúpiť na intenzitnú krivku. To znamená, že potrebujeme transformovať hospodárstvo na odvetvia s vyššou pridanou hodnotou a investovať do inovácií a výskum. Aj preto sme na MIRRI vypracovali plán Stratégie výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu Slovenskej republiky na roky 2021 – 2027, ktorý by mal zásadne pomôcť zvýšiť inovačný potenciál regiónov Slovenska. Nemôžeme byť už iba montážnou dielňou zahraničných firiem, ale nové nápady a technológie musia vznikať u nás doma,“ uviedol štátny tajomník rezortu regionálneho rozvoja Dušan Velič.

Na začiatku tohto roka bola vládou Slovenskej republiky schválená Vízia a stratégia rozvoja Slovenska do roku 2030 – dlhodobá stratégia udržateľného rozvoja Slovenskej republiky – Slovensko 2030, ktorá prebrala štafetu strešného dokumentu v oblasti regionálneho rozvoja podľa zákona č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov.

Vízia a stratégia rozvoja Slovenska do roku 2030 v súčasnosti plní funkciu národného strategického referenčného rámca Slovenskej republiky na nové programovacie obdobie po roku 2020 a súčasne úlohu základného implementačného nástroja Agendy 2030 v Slovenskej republike.

body>