Téma hackathonu: Dezinformácie predstavujú skutočnú hrozbu pre fungovanie demokratických krajín. Či už sa jedná o oblasť spoločenských tém, politického diania, či zdravotníctva, nepravdivé informácie, ktoré sa virálne šíria pomocou sociálnych sietí a iných médií, priamo ohrozujú občanov Slovenskej republiky. Práve pre dôležitosť a aktuálnosť tohto problému sme sa rozhodli tému hoaxov a dezinformácií spracovať už počas prvého hackathonu zo série 17-tich eventov, ktorých cieľom je modernizácia a digitalizácia verejnej správy.
Víťazné tímy:
1.miesto – Pishkotky: aplikácia gamifikovaných testov, ktoré môžu študenti vypĺňať týždenne a učia sa tak identifikovať dezinformácie. Testy môžu vytvárať napr. učiteľ a v appke je implementovaný aj súťažný faktor formou skórovania a porovnávania sa v triede.
2.miesto – DEKK Inštitút: plug-in do prehliadača Chrome v podobe analytického nástroja, ktorý zohľadňuje rôzne ukazovatele dôveryhodnosti webovej stránky (napr. počet citácií a zdrojov, ktoré web používa, počet zdieľaní a krajín, v ktorých sa web šíri, API pre sentiment analysis na základe Big-5 personality metriky využívanej psychológiou osobnosti a ďalšie).
3.miesto – Incidental Minds: riešením je zmysluplná, zároveň zábavná digitálna hra v 3D priestore, v ktorej v roli editora revidujete pravdivosť novinových článkov pripravených externými novinármi miestneho média a rozhodujete o ich publikovaní. Politická nálada a smerovanie v meste sa mení aj v závislosti od vašich článkov.
Prvé implementované riešenie:
Aplikácia Infomat
Aplikácia je momentálne v pilotnej produkčnej prevádzke a je zaheslovaná pre vybrané testovacie stredné školy.
Ak máte záujem pridať sa k testovacej vzorke kontaktujte nás na emailovej adrese hackathony@mirri.gov.sk
O aplikácii: Projekt Infomat pomáha rozvíjať kritické myslenie a mediálnu gramotnosť v stredoškolskom prostredí. Účelom webovej aplikácie Infomat je slúžiť ako vyučovacia pomôcka/učebný materiál pre žiačky a žiakov stredných škôl so zameraním na rozvoj mäkkých zručností:
- Riešenie problémov
- Komunikačné zručnosti
- Rozhodovanie sa
- Mediálna/informačná gramotnosť
- Kritické myslenie
Myšlienka aplikácie vznikla na pilotnom hackathone Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR v rámci projektu Granty so zjednodušenou administratívou (“fast grants”) – hackathony financovaného z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti, Komponent 17 Digitálne Slovensko.
Viac informácií nájdete na www.hacknime.to.