Opis životnej situácie
Zákaznícka cesta (customer journey) životnej situácie Odchod do dôchodku zahŕňa činnosti občana súvisiace s priznaním starobného alebo predčasného starobného dôchodku zo strany Sociálnej poisťovne. Táto inštitúcia v súčasnosti poskytuje občanom informačný portál, na ktorom si môžu vypočítať informatívny vek odchodu do dôchodku, ako aj predpokladanú výšku mesačného dôchodku.
Pred podaním žiadosti o dôchodok má občan možnosť požiadať o výpis zo svojho individuálneho účtu poistenca. V tomto výpise sú uvedené údaje vstupujúce do výpočtu dôchodkovej dávky, ktoré má v danom okamihu k dispozícii Sociálna poisťovňa. O výpis je možné požiadať písomne, telefonicky, osobne a tiež elektronicky. Ak v ňom chýbajú údaje, občan môže sám iniciatívne vyhľadať chýbajúce alebo nesprávne doklady o predchádzajúcich zamestnaniach.
Občania si môžu dohodnúť termín podania žiadosti o dôchodok prostredníctvom portálu Sociálnej poisťovne alebo prostredníctvom call centra. Žiadosť o dôchodok je možné podať len osobne. V prípade chýbajúcich alebo nesprávnych dokladov o predchádzajúcich zamestnaniach ich môže občan predložiť Sociálnej poisťovni priamo na stretnutí alebo dodatočne.
Ak mal občan zamestnanie v krajinách Európskeho hospodárskeho priestoru, Sociálna poisťovňa si vyžiada potrebné potvrdenia o zamestnaní od príslušnej inštitúcie členského štátu prostredníctvom vzoru E205. V záujme urýchlenia procesu vybavovania žiadosti o dôchodok sa však dôrazne odporúča, aby si takéto potvrdenia vyzdvihol a predložil priamo občan.
Po podaní žiadosti o dôchodok sa začne dôchodkové konanie. Sociálna poisťovňa má na proces priznania dôchodku lehotu 60 dní, ktorá sa v zložitejších prípadoch môže predĺžiť na ďalších 60 dní. Počas tejto lehoty môže občan požiadať o zálohovú výplatu dôchodku.
Dôchodok sa občanom vypláca ako preddavok. Po priznaní dôchodku Sociálnou poisťovňou môže občan zmeniť spôsob výplaty alebo osobu, ktorej sa dôchodok vypláca. V prípade, že občan žije mimo územia Slovenskej republiky, Sociálna poisťovňa zmení spôsob výplaty dôchodku na platbu po obdržaní, a občan je povinný v pravidelných intervaloch zasielať Potvrdenie o bývaní.
Ak mal občan uzatvorenú zmluvu s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou pre druhý pilier, môže požiadať o výplatu z druhého piliera prostredníctvom rovnakého vzoru žiadosti o dôchodok. Prípadne sa občan môže obrátiť priamo na svoju správcovskú spoločnosť. Občanovi je zaslaný ponukový list zo Sociálnej poisťovne, ktorý ponúka schému výplaty dôchodku aj z dohodnutých životných poisťovní, okrem tej, s ktorou mal občan zmluvu.
Občan si môže vybrať z ponúk a uzavrieť zmluvu s vybranou spoločnosťou. Na základe tejto zmluvy sa vypláca doplnková dôchodková dávka z druhého piliera. Analýza životnej situácie sa nezaoberala dôchodkom z doplnkových dôchodkových spoločností (tretí pilier), ktorý je na Slovensku dobrovoľný. Z pohľadu občana je kľúčovou otázkou dĺžka tohto procesu. Na jej zlepšenie je potrebná ešte podrobnejšia analýza, ktorá by zhromaždila informácie o možnostiach urýchlenia procesu priznania dôchodku na jednej strane a o tom, ako obmedziť administratívnu záťaž, ktorú predstavuje povinnosť zhromažďovania a predkladania chýbajúcich dokladov a iných potvrdení na strane druhej.
Rozsah životnej situácie
Customer journey (zákaznícka cesta)
Rozsah zákazníckej cesty – súčasný stav
Rozsah zákazníckej cesty – budúci stav
Prieskumy
Prieskumy ku všetkým životným situáciám
Dokumenty a výstupy
Nové: Implementačný plán ŽS14 Odchod do dôchodku (XLS, 49 KB)
Prototyp ŽS14 Odchod do dôchodku (Axure)
Mockup: Odchod do dôchodku (PDF, 2MB)
Analýza rozsahu životnej situácie ŽS14 Odchod do dôchodku (XLS, 235 kB)