Opis životnej situácie
Zákaznícka cesta (customer journey) životnej situácie Administratívny chod podniku zahŕňa široké spektrum povinností, ktoré musí podnikateľ splniť v rámci svojho podnikania. Zamerali sme sa však na tie oblasti, ktoré sa vyznačujú nedostatočnou digitalizáciou alebo komplikovanými procesmi.
1. Zmeny v registroch
V rámci životného cyklu podnikateľskej činnosti podnikatelia nahlasujú často zmeny údajov do Živnostenského, Obchodného alebo iného relevantného registra. Tieto služby sú v prípade Živnostenského registra digitalizované, avšak v dôsledku chýbajúcich integrácií a automatického spracovania zmenových dávok z referenčných registrov musia podnikatelia nahlasovať aj zmeny osobných údajov alebo duplicitne nahlasovať zmeny na viacerých úradoch. Register mimovládnych a neziskových organizácií tieto služby digitalizované aktuálne nemá.
2. Zamestnanie zamestnanca
V súvislosti so zamestnávaním zamestnancov má podnikateľ registračné povinnosti voči rôznym inštitúciám, ako aj povinnosť odvádzania odvodov sociálneho a zdravotného poistenia a daňové povinnosti. Táto oblasť je vo veľkej miere digitalizovaná, keďže príslušné inštitúcie zaviedli viaceré elektronické služby pre podnikateľov. Stále však chýbajú niektoré komplexné elektronické služby pre zamestnávateľa, jednoduchšia registrácia, či jednotný dizajn digitálneho prostredia.
3. Štatistické vykazovanie
V rámci štatistického zisťovania dochádza ku významnej záťaži podnikateľov, ktorí majú povinnosť vypĺňať výkazy s duplicitnými informáciami, prípadne informáciami, ktoré už o nich štát má. Štatistický úrad tiež zaznamenáva podnikateľské činnosti subjektov, ktoré ale nie sú referencovateľné v dôsledku nedostatkov aktuálneho SK NACE číselníka, čím sa prenáša záťaž evidencie podnikateľských činností voči rôznym inštitúciám na samotného podnikateľa.
4. Zriadenie prevádzkarne, preventívna a kontrolná činnosť
Do životnej situácie boli zahrnuté aj aktivity a povinnosti súvisiace so zriadením prevádzkarne voči štátnym inštitúciám, ale aj voči obci. Táto cesta je pre podnikateľov čiastočne digitalizovaná, avšak väčšina služieb stále nemá svoju digitálnu podobu a podnikateľ musí na rôzne úrady dokladovať veľké množstvo dokumentácie. Chýbajú e-služby v rámci kontaktu s ÚVZ, ŠPVS, ako aj s obcami. V rámci aktivít životnej situácie sú zahrnuté aj činnosti, ktoré súvisia s preventívnou, kontrolnou činnosťou a inšpekčnými prehliadkami, ktoré príslušné štátne inštitúcie vykonávajú voči podnikateľom.
5. Veterinárna a potravinová správa a dozor
V životnej situácii sa venujeme aj podnikateľom v oblasti poľnohospodárstva, ktorí využívajú služby rôznych úradov. V tomto prípade ide o nízku úroveň digitalizácie, mnoho služieb nie je vôbec digitalizovaných a existujúce služby a portály pre používateľov sú zastaralé a používateľsky nevhodne riešené. Dôsledkom toho dochádza ku vstupu nekvalitných dát, čo znemožňuje efektívnu kontrolu zo strany štátnych inštitúcií a má priamy vplyv na bezpečnosť a zdravie spoločnosti, ktorá konzumuje produkty poľnohospodárskej výroby.
Rozsah životnej situácie
Customer journey (zákaznícka cesta)
Rozsah zákazníckej cesty – súčasný stav (PDF, 5 MB)
Rozsah zákazníckej cesty – budúci stav
Prieskumy
Dashboard osobnej zóny pre podnikateľov_Guerilla výskum 2023 (PDF, 845 kB)
Dokumenty a výstupy
Aktualizovaný Implementačný plán ŽS5 Administratívny chod podniku (XLS, 102 KB)
Prototyp ŽS5 Administratívny chod podniku – Zmena v Registroch (Figma)
Prototyp ŽS5 Administratívny chod podniku (Axure)
Mockup: Administratívny chod podniku (PDF, 2 MB)
Analýza rozsahu životnej situácie ŽS5 Administratívny chod podniku (XLS, 238 kB)