Aj napriek tomu, že v posledných rokoch verejná správa sprístupnila množstvo elektronických služieb, podiel ich využívania je v rámci Slovenska stále na nízkej úrovni v porovnaní s inými krajinami. Prispieva k tomu fragmentácia, neprehľadnosť služieb, duplicity a neprívetivé používateľské prostredie. Bariérami pri používaní služieb sú aj niektoré zo základných činností spojených so službami, napríklad prihlasovanie sa, informácie a komunikácia zo strany štátu alebo podpisovanie, a to najmä kvôli svojej komplexnosti.
Víziou programu Slovensko 3.0: platforma pre životné situácie v rámci Plánu obnovy a odolnosti je do roku 2026 transformovať a zjednodušiť platformy, využitie dát a služby tak, aby sme zabezpečili naplnenie strategických cieľov:
- Zjednodušenie prístupu k elektronickým službám pre občanov
- Zníženie zložitosti v používaní elektronických služieb verejnej správy
- Kontinuálne zlepšovanie a zvyšovanie spokojnosti s existujúcimi službami
- Zvyšovanie podielu elektronickej komunikácie
Program Slovensko 3.0 bude v období rokov 2024 – 2026 rozdelený do niekoľkých fáz, v ktorých budeme postupne dodávať čiastkové riešenia. Ako podklad nám poslúžia:
- Požiadavky vybraných životných situácií
- Požiadavky orgánov verejnej moci, samosprávy a iné
- Existujúce riešenia elektronických služieb a centrálnych systémov iných krajín EÚ
- Princípy DESI (indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti) a poskytujúce ukazovatele prostredníctvom ktorých je možné sledovať pokrok v oblasti digitálnych služieb EÚ krajín
- Legislatívne dopady eIDAS 2.0 zákona o eGovnermente 305
Čomu sa budeme venovať v jednotlivých fázach:
- Odstraňovaniu základných bariér pri používaní elektronických služieb a súvisiacich úkonov, ako prihlasovanie a zjednodušené podpisovanie
- Budovaniu riešenia pre proaktívnejšiu komunikáciu štátu smerom k občanovi
- Lepšiemu prepojeniu a využitiu dát v štáte s dôrazom na odbúranie opätovných úkonov
- Revízia služieb verejnej správy tak, aby sme dosiahli čo najvyššiu mieru automatizácie
- Pokračovaniu uplatňovania princípov vzájomnej súčinnosti s cieľom zaviesť jednotnú identifikáciu dátových štruktúr a údajov
V Programe sa zameriavame na celkové zjednodušenie, vyhľadávanie a používanie nových dodávateľských riešení a optimalizáciu centrálnych aplikačných a podporných modulov, ako sú elektronické doručovanie a schránka, notifikačný modul pre podporu komunikácie medzi občanom a štátom alebo správa identít. Dôraz kladieme aj na zlepšenie prevádzkovania, ktoré sa týka služieb ako automatizácia testovania, monitoring dostupnosti a kvality služieb či vytvorenie centrálneho prístupu k spravovaniu a vybaveniu klientských /používateľských požiadaviek.
Na čom aktuálne pracujeme
Na príprave zoznamu používateľských požiadaviek, ktoré budú podkladom pre naplnenie strategických cieľov.