Opis životnej situácie
Zákaznícka cesta (customer journey) životnej situácie Úmrtie a dedičské konanie zachytáva sled udalostí, ktoré sa začínajú úmrtím člena rodiny alebo blízkej osoby a končí sa ukončeným dedičským konaním.
Po úmrtí člena rodiny alebo blízkej osoby, ku ktorému došlo doma, v zdravotníckom zariadení alebo v zahraničí je prvotným dokumentom, ktorý vydáva Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou po vykonaní pitvy, Potvrdenie o prehliadke mŕtveho. Na základe tohto dokladu matrika vydá úmrtný list. Úmrtný list je dôležitý, aby sa mohli vykonať opatrenia týkajúce sa pohrebu.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou automaticky oznámi úmrtie zdravotnej poisťovni a zosnulý bude vyradený z registra poistencov. Vo všeobecnosti sa vrátenie preukazu zdravotného poistenia nevyžaduje, okrem prípadov, keď bol zosnulý samostatne zárobkovo činnou osobou. V takýchto prípadoch sú príbuzní povinní bezodkladne doručiť úmrtný list a vrátiť preukaz zdravotného poistenia.
Po vydaní úmrtného listu matričným úradom začne príslušný okresný súd dedičské konanie pridelením veci notárovi. Pridelený notár vykoná dedičské konanie a vydá uznesenie o dedičstve. Matričný úrad raz mesačne nahlasuje úmrtia Sociálnej poisťovni, následne je zosnulý odhlásený zo sociálneho poistenia.
Výnimkou sú samostatne zárobkovo činné osoby. Ak bol zosnulý samostatne zárobkovo činnou osobou, jeho príbuzní sú povinní predložiť úmrtný list a odhlásiť zosnulého zo sociálneho poistenia do 8 dní odo dňa úmrtia.
Pozostalí a rodinní príslušníci zosnulého majú nárok požiadať o rôzne dávky a príspevky, väčšinou zo Sociálnej poisťovne (vdovský, vdovecký, sirotský dôchodok, úrazová renta atď.), ale aj o príspevok na pohreb z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny a o vyplatenie v prípade záväzného poistenia pre prípad smrti v komerčnej poisťovni.
Po úmrtí príbuzného alebo blízkej osoby sú príbuzní povinní vrátiť vydavateľovi aj osobné doklady, ako občiansky preukaz, pas, vodičský preukaz alebo zbrojný preukaz. Ďalšie informačné povinnosti spočívajú v oznámení:
- zamestnávateľovi,
- živnostenskému/obchodnému registru,
- daňovému úradu, ak zosnulý podnikal,
- iným komerčným subjektom – bankám, poisťovniam, dodávateľom energií aslužieb.
V tejto oblasti sa vytvára ďalší priestor na zlepšenie, aby sa táto stresujúca životná situácia zmenila na aktívnejšiu, aby občanovi uľahčila administratívne povinnosti pri úmrtí príbuzného alebo blízkej osoby.
Rozsah životnej situácie
Customer journey (zákaznícka cesta)
Rozsah zákazníckej cesty – súčasný stav
Rozsah zákazníckej cesty – budúci stav
Prieskumy
Prieskumy ku všetkým životným situáciám
Dokumenty a výstupy
Nové: Implementačný plán ŽS16 Úmrtie a dedičské konanie (XLS, 49 KB)
Prototyp ŽS16 Úmrtie a dedičské konanie (Axure)
Mockup: Úmrtie a dedičské konanie(PDF, 2MB)
Analýza rozsahu životnej situácie ŽS16 Úmrtie a dedičské konanie (XLS, 241 kB)