Opis životnej situácie
Táto životná situácia bola vytvorená tak, aby zahŕňala mnoho súvisiacich oblastí, a môže byť rozdelená na najmenej tri menšie časti. Správne pochopenie procesov a úloh spolupôsobiacich orgánov v citlivých životných situáciách, akými sú zdravotné postihnutie a starostlivosť o rodinu, môže v budúcnosti priniesť jej úspešnú optimalizáciu. Jednou z potenciálnych oblastí optimalizácie je odstránenie papierových podkladov, ktoré by mohlo priniesť vyššiu spokojnosť používateľov. Zároveň však jedným z najväčších problémov v tejto životnej situácii je (ne)dostupnosť sociálnych služieb a chýbajúce strategické plánovanie.
Uznanie invalidného príspevku je komplikovaný postup, ktorý si od osoby so zdravotným postihnutím, alebo jej opatrovateľa, vyžaduje veľa času a energie. Žiadosť o uznanie musí byť podaná spolu so súborom zdravotnej dokumentácie a špeciálnym posudkovým formulárom všeobecného lekára. Počas schvaľovacieho procesu posudzujú zdravotne postihnutú osobu posudkoví lekári s cieľom určiť mieru funkčného postihnutia. Miera je dôležitá z hľadiska pomoci a príspevkov, ktoré môže osoba dostať.
O uznanie invalidity môžu za dieťa požiadať jeho zákonní zástupcovia. Po uznaní invalidity môžu osoby so zdravotným postihnutím alebo ich opatrovník požiadať o rôzne druhy príspevkov:
- príspevok na kúpu, servis alebo funkčnú zmenu
- vozidla,
- nehnuteľnosti,
- zdvíhacieho a manipulačného zariadenia,
- príspevok na dopravu,
- príspevok na osobnú asistenciu.
Správna dokumentácia, ktorá je potrebná na získanie týchto príspevkov je náročná a prevažne papierová. Agendu uznávania invalidity a príspevkov pre osoby so zdravotným postihnutím má na starosti Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
Slovenský sociálny systém rozlišuje medzi osobami so zdravotným postihnutím a osobami s invalidným dôchodkom. Invalidný dôchodok sa môže vyplácať len plnoletým osobám (po dosiahnutí veku 18 rokov) a tým, ktorí majú určitý počet rokov poistenia v dôchodkovom systéme. Poberanie invalidného dôchodku však neznamená, že osoba je neschopná ekonomickej aktivity. Osoby, ktoré sa chystajú podať žiadosť o invalidný dôchodok, musia zhromaždiť:
- potrebné doklady,
- podpornú dokumentáciu v pobobe zdravotnej dokumentácie,
- posúdenie žiadateľa od posudkového lekára.
Tieto dokumenty sa spolu so žiadosťou podávajú osobne v Sociálnej poisťovni.
Dôležité oblasti sociálnych služieb zastrešujú Vyššie územné celky (VÚC) a obce. Tie sú zodpovedné za prevádzku rôznych typov zariadení, ako sú zariadenia pre seniorov, rehabilitačné strediská, denné centrá, domovy sociálnych služieb. Okrem zariadení poskytujú obce a Vyššie územné celky aj služby domácej pomoci:
- poradenskú službu,
- prekladateľskú a tlmočnícku službu,
- požičiavanie pomôcok,
- opatrovateľskú službu,
- prepravnú službu.
Pre každú službu je potrebné vyplniť žiadosť a podať ju príslušnému orgánu verejnej správy. Väčšina orgánov verejnej správy v súčasnosti zverejňuje vzory na vyplnenie na svojich webových stránkach. Aj keď vyššie územné celky majú zodpovednosť za prevádzku zariadení a prevádzok, dlhodobým problémom je kapacita týchto zariadení a ich dostupnosť pre každú sociálnu skupinu.
Väčšina rodín sa snaží vyriešiť tragickú situáciu vážneho ochorenia alebo postihnutia člena rodiny bez toho, aby sa spoliehala na zariadenia a vybavenie. Z tejto situácie neexistuje veľa východísk a zvyčajne musí jeden člen rodiny prevziať túto povinnosť a stať sa oficiálnym opatrovateľom. Opatrovateľ potom môže požiadať o príspevok pre opatrovateľov, ak odovzdá potrebnú dokumentáciu. V súčasnom nastavení systému sa opatrovateľom môže stať len člen rodiny – zoznam členov rodiny je definovaný.
Osoba, ktorá nie je v príbuzenskom vzťahu s ťažko chorým, sa môže stať opatrovateľom, len ak býva na rovnakej adrese, kde sa opatrovanie vykonáva. Teda vtedy, ak si zmení trvalý pobyt. Okrem týchto možností je jediným riešením požiadať o opatrovateľskú službu obce, respektíve zariadenia, avšak tieto služby sú veľmi obmedzené.
Rozsah životnej situácie
Customer journey (zákaznícka cesta)
Rozsah zákazníckej cesty – súčasný stav
Rozsah zákazníckej cesty – budúci stav
Prieskumy
Nové: Implementačný plán ŽS9 Som odkázaný, mám odkázaného člena rodiny (XLS, 44 KB)
Prieskumy ku všetkým životným situáciám
Dokumenty a výstupy
Nové: Prototyp ŽS9 Som odkázaný, mám odkázaného člena rodiny (Axure)
Nové: Mockup: Som odkázaný, mám odkázaného člena rodiny (PDF, 2MB)
Analýza rozsahu životnej situácie ŽS9 Som odkázaný, mám odkázaného člena rodiny (XLS, 28 kB)