Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

    MP SR

    Drahokam synagógy v Trnave vstal z mŕtvych

    Focus – „Drahokam sa vždy drahokamom čistí,“ – táto metafora Pavla Országha Hviezdoslava otvárala výstavu akademického maliara pána Mariána Oravca v Galérii Jána Koniarka v Trnave v priestoroch z Regionálneho operačného programu rekonštruovanej národnej kultúrnej pamiatky Židovskej synagógy. Drahokam preto, lebo Oravec bol žiakom majstra Albína Brunovského a rovnako ako u tohto majstra aj Oravec je dnes známy doslova na celom svete. Jeho dielo si kúpila aj japonská princezná a vlastní ho aj slávny americký jazzový gitarista Al Di Meola. Žil v Austrálii aj vo Viedni, vystavoval v Splite, Melbourne, Antverpách, Amsterdame, Utrechte, či Ferarre, kde Taliani v roku 2014 boli príjemne šokovaní, že v dnešnom pretechnizovanom svete ešte niekto tvorí pôvodnými technikami a starými profesionálnymi postupmi. Preto sa reprodukcie jeho diel objavili v talianskej tlači a na viacerých talianskych umeleckých a spravodajských serveroch.

    Majster Oravec sa po prvýkrát predstavil slovenskému publiku po roku 1989 svojím súborným dielom olejomalieb, ale aj grafík, exlibrisov, či ilustráciami do kníh a komiksovou tvorbou vo výstavných priestoroch synagógy v Trnave, kde sme ho stretli pred obrazom zelenej mužskej príšery s nahými ženami v pozadí s názvom Predstavenie v Uluru z roku 1994: „V Bratislave ťažko podobný reprezentatívny priestor s históriou, svetlom, miestom, architektúrou, proste s príbehom nájdete. Preto som prišiel do Trnavy.“

    Multifunkčná galéria vo vynovenej synagóge mu umožnila prezentovať 30 olejomalieb a vyše 80 grafík. Nepodlieha módnym trendom, ale rozvíja vlastný tajomný svet mystickej krajiny Ikárie, kde žijú okrídlené bytosti podobné Ikarovi a animy – tvory z polovice ľudia, z polovice zvieratá. Kedysi starí ikonomajstri maľovali ikony s tým vedomím, že vtedajšia verejnosť nevedela čítať a teda ikony boli maľovanou modlitbou; že pri pozeraní na ne sa ľudia očami modlili. Ako pripomenul kurátor výstavy, aj pri prezeraní diel majstra Oravca nachádzame v nich zašifrované odkazy, každodenné prosby, žaloby, či priania: „Sú to príbehy túžby v lepší svet, v ktorom každý potrebuje v prvom rade mať, dostávať a cítiť lásku.“

    Stálou múzou je pre maliara pána Oravca jeho manželka pani Renáta, ktorá v červených šatách ladila s postavami žien jej manžela: „Je logické, že sa umelec inšpiruje tým, čo ho obklopuje a je dobré, ak môže vystavovať v priestoroch, ktoré spolu súzvučia.“

    Ako dodala jedna z návštevníčok pani Júlia z Bratislavy na adresu maliarových inšpirácií: „V každom človeku sa skrýva aj čosi nízke zvieracie, takže tieto diela sú veľmi pôsobivé a umelecký historický priestor, ktorý má duchovno vo vienku, pričom pripomína hrôzy vojny; sa viac zvýrazňuje podmanivosť tejto chvíle, či mystika tohto umelca a jeho diela.“

    Bývalý lodník pán Pavol Mikula z Bratislavy s károvaným šálom na ramenách si zasa myslí: „Obrazy je zbytočné komentovať, lebo hovoria samé za seba rovnako, ako aj táto nádherná galéria.“

    Ako pripomenul riaditeľ galérie akademický architekt pán Róbert Němeček stojaci pred historickým portálom v angličtine, drahokamom je dnes opäť aj budova chrámu v centre Trnavy: „Synagógu začali stavať v roku 1891. V 2. svetovej vojne došlo k úplnému zdecimovaniu židovských obyvateľov Trnavy, ktorých tu žilo vyše troch tisíc. Budova synagógy teda chátrala viac ako sedemdesiat rokov.“

    K zmene prišlo potom, ako Trnavský samosprávny kraj získal na projekt rekonštrukcie synagógy, ktorú dnes využíva Galéria Jána Koniarka, príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. „Budova doslova vstala z mŕtvych,“ hovorí riaditeľ pán Němeček.

    Oživili sa pôvodné štukatúry, stropné maľby, ale prišla aj nová vykurovacia technika, ktorá významným spôsobom šetrí prostriedky vyššieho územného celku vynakladané predtým na energie: „Môžeme hovoriť o úspore viac ako tretiny nákladov, aké sa vynakladali predtým na vykurovanie budovy,“ zdôrazňuje pán riaditeľ.

    Najdôležitejším faktom je skutočnosť, že v synagóge vznikli priestory na dôstojné pripomenutie si hrôz fašizmu. Pred vstupom do synagógy si našiel miesto pamätník obetiam holokaustu a priestor získal okrem novej dlažby s osvetlením aj nové lavičky. Synagóga má bezbariérové riešenie vstupov aj s novým výťahom pre imobilných návštevníkov.

    Históriu dopĺňajú rekonštruované tabule Božieho desatora, či stála expozícia histórie židovstva v Trnave s dôstojným pripomenutím si hrdinstva tunajšieho rodáka Alfréda Wetzlera, ktorý v dejinách ako prvý na svete spolu s Rudolfom Vrbom z Osvienčimu, odkiaľ ušli z koncentračného tábora v roku 1944; priniesli svedectvo o tom, aké zverstvá sa dejú v táboroch, kde fašisti beštiálne mučili a vraždili bezbranných ľudí.

    Prítomný lekár z Detskej fakultnej nemocnice na Kramároch v Bratislave pán MUDr. Milan Beier si všetko fotografoval: „Spomienky dokážu sprostredkovať môj terajší estetický dojem, aký majú aj iní návštevníci, čo napomáha človeku k regenerácií celkových duševných a psychických síl.“

    Budovu využíva pri vysielaní slávnostných programov aj Slovenská televízia. Moderná informačno – komunikačná technika získaná takisto z projektu umožňuje okrem inštalácií výstav, aj rôzne iné podujatia. Vystupujú tu hudobní umelci, za ktorých dojem z prestavby zhrnul populárny spevák pán Paľo Drapák: „Umenie je predobraz neba; a predvádzať ho v tejto krásnej stavbe tento pocit ešte viac umocňuje.“


    Rekonštrukcia a modernizácia Synagógy – Centra súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave

    Prioritná os 3 – Posilnenie kultúrneho potenciálu regiónov a infraštruktúra cestovného ruchu

    Cieľom osi 3 je zvýšenie kvality služieb poskytovaných pamäťovými a fondovými inštitúciami na miestnej a regionálnej úrovni prostredníctvom ich rekonštrukcie, rozširovania a modernizácie, vrátane obstarania ich vybavenia a revitalizácia významných pamiatkových objektov v súvislosti so zachovaním kultúrneho dedičstva a jeho využitia v kultúrno-poznávacom cestovnom ruchu.

    Príspevok z EÚ zdrojov

    640 491,75 eur

    Začiatok a ukončenie realizácie projektu

    01/2015 – 11/2015

    Kontakty:

    Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR

    Dobrovičová 12

    812 66 Bratislava

    tel: 00421 2 59 26 61 11

    fax: 00421 2 59 26 64 35

    www.mpsr.sk

    Sekcia programov regionálneho rozvoja

    Račianska 153/A

    P. O. Box 1

    830 03 Bratislava 33

    e-mail: inforop@land.gov.sk

    www.ropka.sk

    Fotogaléria: