Dátová legislatíva v súčasnom období zažíva turbulentné obdobie, ktoré je spôsobené rastúcimi nárokmi na získavanie dát a ich spracúvanie za súčasnej potreby ochraňovania rôznych citlivých údajov. Je preto nevyhnutné skĺbiť viacero, na prvý pohľad protichodných požiadaviek, ktoré sa už v súčasnom období realizujú prostredníctvom viacerých národných alebo európskych projektov:
- sprístupňovanie maximálneho množstva informácií vo forme otvorených údajov verejnej správy (Open data) s cieľom ich sekundárneho využitia pre širokú laickú, ale aj odbornú verejnosť (OPII projekt „OpenData 2.0)
- sprístupňovanie maximálneho množstva informácií vo forme analytických údajov pre špecifickú skupinu odborníkov verejnej správy (Analytické údaje) s cieľom ich využitia pre prípravu analýz ako vstupných podkladov pre prijímanie politík a rozhodnutí na základe exaktných faktov (OPII projekt „Konsolidovaná analytická vrstva/KAV“)
- sprístupňovanie maximálneho množstva osobných údajov občanom a podnikateľom (Moje údaje) v záujme vytvorenia možnosti pre občana a podnikateľa spravovať a aktívne využívať jeho údaje (OPII projekt Manažment osobných údajov/MOU a európsky projekt Eropean digital identity wallet/EDIW)
- sprístupňovanie maximálneho množstva údajov v záujme napĺňania princípu 1x a dosť (Referenčné údaje, základné číselníky, Stopbyrokracii, „Single digital gateway) s cieľom odbúrania byrokracie pre občanov a podnikateľov, a tiež zabezpečenia automatizovaného zdieľania údajov medzi orgánmi verejnej moci (OPII projekty „Dátová integrácia/DI“ a „Centrálna integračná platforma/CIP, európsky projekt „Only once technical system“)
- potreba ochrany osobných údajov (General Data Protection Right), ale aj ďalších údajov chránených v osobitnom právnom režime (utajované skutočnosti, dôverné štatistické údaje, rôzne druhy tajomstiev…)
- zákaz geografického limitovania prístupnosti údajov (Free Flow of Data)…
V súčasnej dobe sa dátová regulácia nachádza rozdrobená vo viacerých zákonných a podzákonných normách, a to najmä v:
- Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) (základ právnej úpravy pre „referenčné údaje, základné číselníky, moje údaje
- Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Vyhláška úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu č. 78/2020 Z.z. štandardoch pre informačné technológie verejnej správy
- Vyhláška úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu č. 85/2020 Z.z. o riadení projektov
- Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií)
Kritéria, na základe ktorých povinné osoby podľa § 21k ods. 3 zákona č.211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií), vypočítavajú celkovú úhradu za sprístupňovanie informácií verejného sektora na opakované použitie informácií - Zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii)
Dáta sú predmetom právnej úpravy pomerne veľkého množstva európskych právne záväzných aktov, ktorých počet sa neustále zvyšuje:
Nariadenie 2016 679 GDPR (PDF, 976 kB)
Nariadenie 2018 1724 (SDG) SK (PDF, 1,35 MB)
Nariadenie 2018 1725 o ocharane pri spracúvaní údajov EU (PDF, 1,55 MB)
Nariadenie 2018 1807 o rámci pre voľný tok údajov (PDF, 436 kB)
Nariadenie 868 2022 o európskej správe údajov SK (PDF, 0,98 MB)
Nevyhnutným nasledovným krokom v dátovej legislatíve je všeobecná právna úprava týkajúca sa údajov ako celku, v rozdelení na jednotlivé typy údajov podľa ich charakteru a spôsobu ich ďalšieho spracúvania, v stanovení základných práv a povinností jednotlivých správcov informačných systémov týkajúcich sa nimi spravovaných a spracúvaných údajov s cieľom zvyšovania kvality údajov naprieč celou verejnou správou, ich interoperability a následného širokospektrálneho legálneho sekundárneho využívania najmä údajov. To všetko sú dôvody, prečo sa Dátová kancelária iniciatívne pustila do prípravy zákona o správe, zabezpečení sprístupňovania a používania vybraných kategórií údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy (alias zákona o údajoch) ktorý ma pomôcť zjednotiť a skĺbiť viacero aktivít v oblasti dátovej vedy, ako aj urobiť prienik už existujúcich zákonov a predstavovať tzv. matku zákonov, všeobecný zákonný právny predpis horizontálneho charakteru, zaoberajúci sa registrami verejnej správy a najmä údajmi, ktoré sa v nich nachádzajú. Vzhľadom na veľmi dynamický vývoj v danej oblasti uvítame podnety odbornej aj laickej verejnosti pre zohľadnenie maximálneho možného množstva nuáns pripravovanej právnej úpravy.
Podnety môžete zasielať na nižšie uvedené emailové adresy: