Preskočiť na hlavný obsah
SK

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Informatizácia

Riadenie kvality (QA)

Posledná aktualizácia 31. januára 2025, 10:01

Upozornenie pre žiadateľov v prípade záujmu o zapojenie sa do výziev v rámci Programu Slovensko:

V súvislosti s preukázaním splnenia podmienky poskytnutia príspevku výzvy „Podmienka, že projekt je v súlade s Vyhláškou č. 401/2023 Z. z. o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy“ (ďalej ako „PPP“) upozorňujeme žiadateľov, že v prípade ak sa vyskytnú technické dôvody brániace v komplexnom plnení predmetnej PPP spôsobené obmedzenou funkčnosťou https://metais.slovensko.sk/ (Centrálny metainformačný systém verejnej správy ďalej ako „MetaIS“), je nevyhnutné kontaktovať príslušný útvar Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (MIRRI SR) administrujúci evidencie v MetaIS prostredníctvom e-mailového kontaktu allopk@mirri.gov.sk.

Po overení vzniknutej situácie, MIRRI SR vydá žiadateľovi potvrdenie o technickej chybe MetaIS pre účely konania o žiadosti o NFP v lehote 3 pracovných dní.
Následné žiadateľ vzory pre relevantnú projektovú dokumentáciu v zmysle PPP stiahne z webovej stránky Riadenie kvality (QA) | Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (gov.sk) a vypracované spolu s vyššie uvedeným potvrdením o technickej chybe vloží priamo do ITMS21+ ako osobitnú prílohu predkladanej žiadosti o NFP. V prípade projektov nad 1 mil. eur je súčasťou vyššie uvedenej dokumentácie aj potvrdenie o jej schválení orgánom vedenia v súlade so zákonom č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.


Riadenie kvality (QA – Quality Assurance)

Do vydania aktualizovaných formulárov v zmysle vyhlášky č. 401/2023 Z.z. sa použijú nižšie dostupné vzory a šablóny.

Podstatné sú VÝSLEDKY a JEDNODUCHÉ RIEŠENIA zamerané (nielen) NA OBČANA.

Svojím obsahom sa útvar Riadenia kvality (QA) špecializuje najmä na:

Aby sme dosiahli ZVÝŠENIE KVALITY, VYTVORILI SME NOVÉ PRAVIDLÁ – novú legislatívnu úpravu riadenia štátnych IT projektov:

UPOZORNENIE: 15.11.2023 vstupuje do účinnosti nová vyhláška 401/2023 o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy 

Odpovede na často kladené otázky k Vyhláške č.401/2023 Z.z – nájdete tu (HELP/POMOC) – v MetaIS (dokument „Často kladené otázky“)

Rámcová inštrukcia UVO k spôsobu obstarania „IN-HOUSE“ zákazky – LINK na WEB UVO

ZÁKLADNÉ INŠTRUKCIE pre PROJEKTOVÉHO MANAŽÉRA:

Projektovým manažérom odporúčame nasledujúci dokument si VYTLAČIT a NALEPIŤ na dobre viditeľné miesto vo vašej projektovej kancelárii.

ŽIVOTNÝ CYKLUS RIADENIA PROJEKTU - základný proces (PDF, 200.51 KB)

PODPORNÉ INŠTRUKCIE pre PM a kontaktné osoby na gestorov agiend:

Pred každou (QA) kontrolou kvality výstupov jednotlivých etáp / inkrementov, vyžadujeme stanoviská súladu zapracovania požiadaviek (najmä legislatívnych) k týmto základným agendám:

UPOZORNENIE:

Podmienkou poskytnutia stanoviska (výstupu) útvaru Riadenia kvality (QA) – sú stanoviská gestorov jednotlivých agend – ktorých oslovujeme pri výkone kontroly kvality výstupov (etáp/fáz) projektov. PROSÍME VÁS, aby ste realizáciu svojho projektu PRIEBEŽNE RIEŠILI a KONZULTOVALI aj s gestormi jednotlivých agend – ZLEPŠÍTE TÝM KVALITU VÝSTUPOV VÁŠHO PROJEKTU a ZREDUKUJETE SI ZBYTOČNÚ PRÁCNOSŤ.

Ak chcete dobre riadiť váš projekt – ZAČNITE s gestormi agend prosím KOMUNIKOVAŤ UŽ PRI TVORBE vašich POŽIADAVIEK.

ID DôLEŽITÉ AGENDY a KONTAKTY na VECNÝCH GESTOROV
 PRÍPRAVNÁ a INICIAČNÁ FÁZA
1. NÁVOD na OHLÁSENIE PROJEKTU / ZMENOVÝCH POŽIADAVIEK (CR) – podľa pravidiel uvedených
vo Vyhláške č.401/2023 Z.z –
Príloha 2.
Kontaktné osoby:
_programová kancelária (PgK) – (distribučný email) – vyhlaskaITprojekty@mirri.gov.sk
 REALIZAČNÁ FÁZA
2. Agenda ZMENOVÝCH POŽADAVIEK (CR) a aktualizácii BC / CBA – podľa pravidiel uvedených
vo Vyhláške č.401/2023 Z.z – Príloha 2.

  • VIDEO NÁVOD ako správne vyplniť BC/CBA a KATALÓG POŽIADAVIEK
Kontaktné osoby:
_programová kancelária (PgK) – (distribučný email) – vyhlaskaITprojekty@mirri.gov.sk
3. Agenda EVS (MVSR) a DIZAJN TO-BE PROCESOV – kontrola implementácie procesov
(pravidlá pre OPII/EVS projekty
Zodpovednosť: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky 

viac informácií: OP-EVS – Operačný program Efektívna verejná správa (reformuj.sk)
4. Agenda UX – kontrola realizácie návrhu a vývoja IS podľa UX štandardov a dizajn manuálu (JDM):

5. Agenda DÁTOVÝCH ŠTANDARDOV – kontrola implementácie IS v súlade s dátovou legislatívou
(
kvalita dát, migrácie, integrácie, referenčné údaje, OpenData, …)

Kontaktné osoby:
_dátová kancelária (distribučný email) – datalab2@mirri.gov.sk
6. Agenda IT a KYBERNETICKEJ BEZPEČNOSTI – kontrola implementácie IS v súlade s legislatívou a štandardami:

Kontaktné osoby:

_Odbor riadenia kybernetickej a informačnej bezpečnosti kyberbezpecnost@mirri.gov
_Vládna jednotka CSIRT.SKinfo@csirt.sk
7. Agenda VLÁDNY CLOUD (MIRRI/MVSR) – požiadavky a pravidlá implementácie Cloudového riešenia

Kontaktné osoby:
_Roman Gelien – roman.gelien@mirri.gov.sk
_cloudová kanceláriacloud@mirri.gov.sk

VZORY a ŠABLÓNY projektovej dokumentácie k Vyhláške č.401/2023 Z.z

Odporúčame STIAHNUŤ si predpripravené vzorové šablóny projektovej dokumentácie a PRISPôSOBIŤ si ich pre svoj projekt.

VZOROVÉ ŠABLÓNY obsahujú nápovedné texty, ktoré si VYMAŽTE / NAHRAĎTE vlastným obsahom.

SME ZA NEUSTÁLE ZLEPŠOVANIE – napíšte nám  / zavolajte nám – zmysluplné návrhy zapracujeme.

ID VZORY a ŠABLÓNY NA STIAHNUTIE
  PRÍPRAVNÁ A INICIAČNÁ FÁZA
I-01 Ideový zámer (DOCX, 61 kB)
  PRODUKTY VYTVÁRANÉ PRED VEREJNÝM OBSTARÁVANÍM
I-02 Projektový zámer (DOCX, 1,12 MB)
Príloha: Zoznam rizík a závislostí (XLSX, 115 kB)
Príloha – špecifická CBA pre výzvu PSK-MIRRI-617-2024-DV-EFRR (XLSX, 736 kB)
I-03 Prístup k projektu (DOCX, 1,19 MB)
I-04 Katalóg požiadaviek (XLSX, 54 kB)
 MÍĽNIK – UZATVORENIE Zmluvy s dodávateľom (ZoD)
 MÍĽNIK – UZATVORENIE Dodatku k ZoD (5 IT princípov)
PRODUKTY VYTVÁRANÉ PO VEREJNOM OBSTARÁVANÍ
REALIZAČNÁ FÁZA
R-01 Projektový iniciálny dokument (PID) (DOCX, 1,90 MB)
Príloha 1.: Akceptačné kritériá (XLSX, 109 kB)
R1 ANALÝZA A DIZAJN
R1-1 Detailný návrh riešenia (DNR) (DOCX, 495 kB)
Funkčný prototyp – vytvorenie a prezentovanie funkčného prototypu je súčasťou DNR (Detailného návrhu riešenia)

  • Vyhláška 401/2023 Z. z. – §2 ods. 1, písm. aa– predstavenie a prezentácia „end-to-end workflow prototypu“ riešenia ako vizuálny výstup DNR
DOPORUČENIE:
1) Pre vytvorenie funkčného prototypu odporúčame použiť nástroje ako – príklady:
2) Pre dosiahnutie lepšieho výsledku – pred začatím tvorby dizajnu vášho SW riešenia – spolupracujte s UX/UI špecialistami zo SUXAwww.SUXA.sk
  • Vyhláška 547/2021 Zz (UX/IDSK) o elektronizácii agendy verejnej správy (od 1.1.2022) – dodržiavajte pri tvorbe dizajnu SW (webových a mobilných aplikácii)
R1-2 Plán a stratégia testovania (DOC, 592 kB)
Príloha 1: Testovacie prípady (TC) (DOCX, 162 kB)
Príloha 2: Sumárny protokol (DOCX, 18 kB)
R2 NÁKUP TECHNICKÝCH PROSTRIEDKOV, PROGRAMOVÝCH PROSTRIEDKOV A SLUŽIEB
R2-1 Obstaranie technických prostriedkov (DOC, 156 kB)
R2-2 Obstaranie programových prostriedkov a Služieb (DOC, 157 kB)
R3 IMPLEMENTÁCIA A TESTOVANIE
R3-1 Vývoj, migrácia údajov a integrácia (DOC, 163 kB)
R3-2 Testovanie (DOC, 390 kB)
(1)      Funkčné testovanie (FAT)
(2)      Systémové a integračné testovanie (SIT)
(3)      Záťažové a výkonnostné testovanie
(4)      Bezpečnostné testovanie (SW/HW a kybernetická bezpečnosť)
(5)      Používateľské testy funkčného používateľského rozhrania (UX)
(6)      Užívateľské akceptačné testovanie (UAT)
R3-3 Školenia personálu (DOC, 176 kB)
R3-4 R3_4_Dokumentácia_VZOR (DOCX, 330 kB)
(1)      Aplikačná príručka
(2)      Používateľská príručka
(3)      Inštalačná príručka a pokyny na inštaláciu (úvodnú/opakovanú)
(4)      Konfiguračná príručka a pokyny pre diagnostiku
(5)      Integračná príručka
(6)    Prevádzkový opis a pokyny pre servis a údržbu (DOCX, 209 kB)
(7)      Pokyny pre obnovu v prípade výpadku alebo havárie (Havarijný plán)
(8)     Bezpečnostný projekt (PDF, 1,08 MB) – VZOR (príloha č.3 Vyhlášky 179/2020)
MÍĽNIK – UZATVORENIE Zmluvy o podpore a prevádzke (SLA zmluva (DOCX, 147 kB))
R4 NASADENIE a POSTIMPLEMENTAČNÁ PODPORA (PIP)
R4-1 Nasadenie do produkčnej prevádzky (vyhodnotenie) (DOC, 352 kB)
R4-2 Akceptácia spustenia do produkčnej prevádzky (vyhodnotenie) (DOC, 347 kB)
DOKONČOVACIA FÁZA
M-02 Manažérske správy, plány a odporúčania:
(1)      Správa o dokončení projektu (DOC, 169 kB)
(2)      Správa o získaných poznatkoch (DOC, 312 kB)
(3)      Plán kontroly po odovzdaní projektu (DOC, 307 kB)
(4)      Odporúčanie nadväzných krokov (DOC, 300 kB)
Produkty vytvárané PRIEBEŽNE počas celého projektu
M-01 Plán etapy/Plán fázy (DOC, 2,60 MB)
M-02 Manažérske správy, reporty, zoznamy a požiadavky:
Zoznam otvorených otázok (XLSX, 115 kB)
Zoznam funkčných zdrojových kódov
Zoznam licencií (XLSX, 221 kB)
Správa o stave projektu (DOC, 181 kB)
Požiadavka na zmenu v projekte (CR)
Zoznam ponaučení (XLSX, 107 kB)
Zoznam rizík a závislostí (XLSX, 15 kB)
Zoznam kvality (XLSX, 149 kB)
Správa o ukončení fázy / etapy (DOC, 122 kB)
M-03 Akceptačný protokol (DOC, 152 kB)
M-04 Audit kvality projektu na mieste (DOC, 274 kB):
(1)   audit kvality zameraný na výstupy Iniciačnej fázy
(2)   audit kvality zameraný na výstupy Realizačnej fázy
M-05 Analýza nákladov a prínosov (BC/CBA), verzia 2.3. (XLSX, 710 kB)

M-06 Evidencia e-Government komponentov v MetaIS, vrátane architektonických modelov (DOCX, 76 kB)

 

 

 

Doplňujúce VZORY a ŠABLÓNY pre projektového manažéra – upravte a zjednodušte si ich pre váš projekt. Šetrite papier, využívajte zdieľané úložiská a posielajte elektronicky:

ID VZORY a ŠABLONY – podporná projektová dokumentácia
1.
Riadiaci výbor a Projektový tím (XLSX, 39 kB) – návrh obsadenia a alokácie
2.  Menovací dekrét (DOCX, 117 kB) – člen RV / člen projektového tímu
3.  Menovací dekrét (DOCX, 149 kB) – Príloha – opisy rolí členov Projektového tímu
4.  Menovací dekrét (XLSX, 136 kB) – Príloha – opisy rolí členov Riadiaceho výboru (RV)
5.  Riadiaci výbor (DOC, 219 kB) – Štatút
6.  Riadiaci výbor (PPTX, 363 kB) – Status report / Prezentácia na zasadnutie (RV)
7.  Projektový status report (XLSX, 119 kB) – „one-page
8.  Zápis zo stretnutia (XLSX, 16 kB) – jednoduchý vzor so sledovaním úloh – TODO
9.
 Čestné prehlásenie o súlade diela s legislatívou (DOCX, 122 kB)
10.
 Požiadavka na zmenu (CR) / rozvoj (XLSX, 99 kB)
11.  OSTATNÉ VZORY – zdrojový súbor (XLSX, 205 kB) (tabuľky / reporting)
Checklisty:
   CHECKLIST (XLSX, 25 kB) pre agendu LEGISLATÍVNE ŠTANDARDY a PRINCÍPY
   CHECKLIST (XLSX, 43 kB) pre agendu UX
   CHECKLIST (XLSX, 28 kB) pre agendu DÁTOVÉ ŠTANDARDY
   CHECKLIST (XLSX, 60 kB) pre agendu IT a KYBERNETICKÚ BEZPEČNOSŤ (vlastník: CSIRT)
   CHECKLIST (PDF, 331 kB) pre agendu BEZPEČNOSŤ WEBOVÝCH a MOBILNÝCH APLIKÁCII
   CHECKLIST (XLSX, 127 kB) pre agendu MERATELNÉ UKAZOVATELE – KPI  
   CHECKLIST (XLSX, 28 kB) povinností zo zákona o e-Governmente
   CHECKLIST (XLSX, 19 kB) povinností zo zákona o ITVS

VZORY základných zmlúv používaných pri riadení projektu:

VZOR - (ZoD) Zmluva dielo - verzia 01/2022 (DOCX, 168.46 KB)
VZOR - DODATOK k Zmluve o dielo (ZoD) - "5 IT principov" - verzia 04/2021 (DOCX, 46.5 KB)
VZOR - (SLA) Zmluva o podpore prevádzky, údržbe a rozvoji informačného systému - verzia 01/2021 (DOCX, 146.09 KB)
VZOR - (PZ) Zmluva o partnerstve s prílohami - verzia 03/2022 (ZIP, 529.24 KB)

METODIKA Riadenia kvality (QA) – (verzia 05/2018):

Metodika QA Riadenia Projektov OPII - verzia 15.05.2018 (v2) (PDF, 3.35 MB)
Metodika QA - PREVODNÍKOVÁ TABULKA - Prince2 vs OPII - verzia 15.05.2018 (PDF, 73.9 KB)
Metodika QA - PREVODNÍKOVÁ TABULKA - Vyhláška 85/2020 Zz, Priloha č.1 vs Výnos o Štandardoch 55/2014, Príloha č.4 - verzia 01.06.2020 (PDF, 43.19 KB)

Kontaktné osoby:

  • vecní gestori uvedení na tejto webovej stánke, alebo nižšie uvedená emailová adresa
  • allopk@mirri.gov.sk

TU NÁS NÁJDETE – Pribinova 4195/25, 23 poschodie

PREZENTÁCIA k Vyhláške 401/2023 Z.z. (PDF, 820.84 KB)
body>